dinsdag, oktober 28, 2008

Keane Perfect Symmetry in Belgium

Keane
stond gisteren in
het Lotto Arena.

ik keek hier nu toch al lang naar uit,
en het was allemaal de moeite waard
verwachtingen werden ingelost
kEANE SPEELDE HIER!

Keane opende met hun nieuwe plaat,
die duidelijk steviger klonk
dan al hun vorige werken.

Lovers Are Losing begon en iedereen deed mee.
tijdens Again and Again
werd er op de Perfect Symmetry Doeken

een videospel geprojecteerd waar de woorden van de song
in verwerk werden. Keane staat bekend om hun imposante
filmprojecties.

tijdens "Bad dream"
zien we hoe dansensde koppels uit elkaar worden getrokken
door soldaten met gasmasker,
waarop de soldat met elkaar beginnen te walsen,

tijdens Atlantic sta ik versteld...
een witte traan loop in bochten en hoeken terug naar een oog.
haar oog blijft knipperen en knipperen
veranderd van pupil, we gaan dieper in het oog
en merken dat het geen oog is maar een planeet...

machtig.

Keane is een vreemd fenomeen.
het is vrij zachte synthpop
maar dat valt niet te merken aande duizenden fans
die gillen, ellenlang applaudiseren, elke song meezingen
en meespringen op elk moment ze maar kunnen.

1 groot lief feest.

Keane verwent door hun volledige drie albums te spelen
met zin. er is variatie, na stevige gitaren, speelt
de zanger solo op akoestische gitaar "Bend AND Break"
daarna gaat de groep rond elkaar zitten en
start een kampvuurmoment met dozen en tamboerijnen.

hoogtepunt Spirraling leeft,
tijdens Crystal Bal springt, rent en knielt Tom Chaplin,
tijdens Perfect Symmetry worden er koren opgezet en
zien we inleving, en uitleving

inleving en uitleving

het zijn schone momenten
waarbij ik meeleef,
ik en iedereen rond mij.

eindafsluiter Bedshaped is prachtig.

de playlist voorzover ik het mij herinner.

Lovers Are Losing
Everybody's changed
Again and Again
Bad Dream
better than this
notting in my way
You Havent told me Anything
playing along (het is allang niet meer in volgorde)
Spirraling
You Dont See me
bend and break
somwhere only we know
atlantic
any wonder
Crystal bol
bedshaped

etc etc.

na een gelukzalig concert onder fans
kijk ik thuis nog naar een ongelofelijke
aflevering van Californication.

diep onder de indruk ga ik slapen.

aan Tom Chaplin:
graag tot volgend jaar op de festivals.