zondag, november 30, 2008

Folk @ Yao Yao

voor wie het nog niet weet
Sven De Swerts is terug in antwerpen.

donderdag met de grote Tom De Filosoof
naar Yao Yao op de dageraadplaats.
klein café folkmuziek en geen podium.

de eerste groep was Vera's Big Band.
een zanger gitarist (Jef Davidse) die intens
in het publiek zijn liederen liet schalmen,
in alle ernst haalde de man de biografie van Berckmans
in een 2 minutendurend nummer erdoor...

mooi ik wacht nog op de Herman Brusselmans catalogus
in twee minuten gebracht.

en nu we toch bezig zijn ook aft van der heiden mag eens samengevat worden
inlussief DE MONO TAPES! AAAAAAAAAAH!

hehe

Bram Cools bracht Boedistische waarde
en cristelijke Noise. en hoe!
folk werd veruimend, mandolines werden
geloofloos en teksten als
"leven als mieren in
een bos vol vrouwenvlees."

ik vind dat wij bram cools
naar het eurovisiesongfetsival
moeten sturen.

Cools liet mij
daarna weten
voor de lol

"ik dacht dat dichters
met hun hart dichtte"

wauw wat een weerwoord...heerlijk!

Els Van Den Bulck heeft blijkbaar naast
Mira en Wannes Van De Velde
gelegen...dat zegt genoeg.

Fons De Facteur is het meezingmoment van de avond
na dit is iedereen onder de indruk...zoveel sfeer man.

Spinyopaat Goth Poet heeft plots een hemels
moment...iedereen is stil na Els, er gaan mensen door naar
mij komt plots Yannick Riviere...

iedereen blaast uit het is 2 seconden
muistil in het cafe
en ik zeg...

"Liedjes Over Zeemeerminnen,
Maanvissen en Maannimfen
u gebracht door Yannick Riviere"

een kleine gezamelijke "wow" vormt op ieder lippen,
iedereen is licht geschokt wijdopen ogen stilgepraat.

Yannick loopt me voorbij en ik zie zijn gezicht in een
verassende grimas..."ja man krijg dat te horen..."
hij en het café bekomen nog enkele minuten
waarna de man zijn tenor stem inzet.

prachttalent, grote muziek, om koud, stil
en beroerd van te worden...

slik.

na Yannick treed Marieke Lightband op met haar
gevoelige rock...Marieke is de headliner en terecht.
ik kijk uit naar haar 1ste cd al twee jaar lang zelfs...

jammer dat ik toen door moest.
aan iedereen en aan Frank Van DeN STEEN

dit was sfeer, dit was leuk, hier heb ik grote folkmuziek gehoord,
hier stonden mooie meiden te geneiten van mooite klanken,
hier wil ik meer komen presenteren...

ik bessef op deze avond dat ik organiseren mis,
deze sfeer dit publiek alles klopt en ademt
leef tmee en op het einde van de avodn zijn we vrienden,
familie, 1 groot geheel in een eigen bedachte wereld.

soms zijn de mooiste avonden midden in de week
in kleine café's waar alles kan en alles gebeurt
waar alles eerlijk en warm is...waar je voor mensen staat
en elke seconde gevoel meevoelt.

folk leeft buiten antwerpen in Damien Rice of Beirut
hier heersen deze mensen op hetzelfde internationale klasse niveau...

gratis!
en ja!