dinsdag, april 15, 2008

zondag 13 april FILMdag ** 20u30 ** gratis ** OPEN PODIUM ** ARENBERG - ANTWERPEN

zondag 13 april FILMdag
** 20u30 ** gratis **
OPEN PODIUM ** ARENBERG
ANTWERPEN : EEN RECENSIEā€ !


voorbije zondag ging mijn droom
in vervulling:
na vier jaar proberen om op het
arenberg open podium te kunnen staan,
de plaats waar het voor mij allemaal begon,
de plaats waar ik verliefd werd op optreden
open podia en concerten, de plaats waar ik
Rita De Pita EN AL DIE ANDERE grote
namen heb leren kennen die mij verder hielpen,
is het (was het) mij dan tocgh gelukt
om er te staan deze voorbije zondag
in de vorm van "A Beijing Story" een kortfilm die ik samen
met Kun Fang in elkaar had gestoken 2 jaar terug.
de avond begon met bekende mensen spotten in het publiek
Tien uit Spring van Ketnet zat er
Bert Gabriels herkende ik ook meteen,
dan was er nog een Brenda uit de VTM serie soap "SARA"
aanwezig omdat die haar kortfilm hier ook werd gedraaid vandaag..
Frank Vandensteen en coole vriendin met zalig accent kwamen
ook op mijn uitnodiging af dank u.
uiteindelijk dook ook Kun Fang mijn hoodrolspeelster en kunstenares uit de kortfilm
en vriend op.
Stijn Vrancken deed weer schone presentatie's
de eerste film van de avond was een machtige
"Vodka Zero" was hilarisch, grof, een lekkertje
over
"zoals een vliegtuig"
valt te discussieren:
iemand die zes maand op een vlieghaven op niemand wacht
en er met hidden camera overleeft om zo
het onderwerp "fundamenteel eenzaam" bespreekbaar te maken...
op beeld komt het meestal saai en eenzaam over en
de leegtes daar kun je niet naast kijken.
het einde van deze film is
dan weer gepikt uit het Duitse
"Friend Of Mine" dat hier in 2007
op het Gentse Filmfestival stond.
na twee projecten die (als je aftiteling gewijs nakeek)
door het Rits gemaakt werden, waar dertig verschillende
centra,concertzalen e.a sponsors en medewerkers aan zaten
sprong onze "A Beijing Story" er duidelijk uit
A Beijing Story is een experimentele docu over
Kunst, Woorden, Chinese Filosofie & de botsing tussen
westerse en oosterse gedachten en culturen,
gemaakt door het duo Kun Fang & De Swerts
Beijing Story is gefilmd in een appartement vol schilderijen,
wisselt van Poezie, naar kunstzinnige oosterse kunstwerken,
naar interviews waarin geen blad voor de mond
word genomen & duidelijk over de verruimende Oosterse
filosofie en het bekrompen Westerse
Clichebeeld dat Belgie er van heeft gesproken.
"A Beijing Story" is een gedurfd experiment vol
originaliteit, humor een duidelijke boodschap,
een sterke verhaallijn en een extreem verassend
ijzersterk eindplot.
een duidelijke bewijs
dat je met drie mensen (The Editor meegeteld)
een originelere film kan maken dan de mensen
van de Rits die zich met dertig en meer mede-
werkers voor een film toch aan een beperking
moeten houden wegens sponsors enz...
tijdens de kortfilm naar mensen in het publiek
zitten kijken en de reacties waren verdeeld,
er waren mensen die echt vol intresse de boodschap
van de film begrepen en er iets mee konden doen,
dan had je er die alles zo, ik citeer:
"belachelijk grappig" vonden
en dan de mensen van de Rits die
daar met volle pretentie
misnoegelijk de spot me dreven...
Kun kreeg van enkele mensen het compliment
"Chique uw schilderijen"
en mijn droom is in vervulling gegaan!
Na "A Beijing Story" diende "Mia" zich aan
een trage, stille pedofiele film waarin niets in gebeurde,
reclame voor kinderkleding van de C&A.
ik heb niets tegen pedofielentrillers
1 van mijn lievelingsfilms Is Bv: "Hard Candy" zegt genoeg niet?
maar maak ze dan ook fucking intressant!
heel leuk trouwens dat na "A Beijing Story"
een saaie film volgde, dat bewijst nogmaals
wat ik hierboven zei.
"Laura"
een leuke comedy over
pijnlijke liefde en MILF
met Brenda uit "Sara"
"Cocoon"
over dansen en zwangerschap was/is heel
dun qua verhaallijn en acteerprestaties
maar het dansen en de scene's op zich was uitmuntend!
in de pauze even met iedereen bijgepraat zoals O.A.
met een zekere Pieter die ook ooit eens een kortfilm had gemaakt
en die man leek toch wat verschoten en geschokt dat
een kortfilm die gemaakt werd zonder enig budget
het toch tot in de Arenberg kan schoppen...
om daar op verder te gaan:
ik was even verschoten en geschokt
toen de Arenberg mij datzelfde meedeelde!
na de pauze zagen we Pokker & Rokker
een animatiefilm met een Ridders, pinguins,
een wc en een wasmachine die allemaal ping pong speelde...
dat zie je niet elke dag!
de laatste "A Day In a Life" was/ is heel erg goed
enkele misdadigers vier personages en dus ook vier verschillende
versies van "het feit" echt waar zo straf! zogoed! zo wauw!
met Sam Louwijck die ook in "Ex Drummer" een even gemeen
personage neerzette...
The Tritunes sloten af met muziek maar dat maakte ik en Kun niet meer mee
al de bovengenoemde films doen mee op The Best-Off van het Open Podium
op Manu Mundo. buiten het Alternatieve "A Beijing Story"...
daar ben ik niet kwaad om en zelfs niet rouwig.
mijn droom die ik al vier jaar koester is uitgekomen...
DANK U JEF STAES!